Printemps Haussmann

2017-07-03     백선욱 기자

Commercial Architecture, Art, Commercial Interior Design, Competition, Lighting Design, Luxury, Shop + Retail, Travel

 

이 프로젝트의 목표는 방문자들이 모든 층을 볼 수 있게 해주는 새로운 아트리움을 도입하는 것으로 기존 건물과 조화를 이룰 수 있는 기념비적인 건축물을 건립하는 것이다. 그리고 마침내 20171월에 이 건물의 하층에서부터 9층까지 수직으로 이어지는 새로운 공간이 구현되었다.

이를 위해서 수직 돔(베일이라고도 불리는)이 건물의 중심부를 관통하는 컨셉이 시행되었다. 이것은 1894년에 이 건물에서 볼 수 있었던 상징적인 스테인드 글라스에 대한 오마주이기도 한데 이 베일은 무게가 24톤이나 되지만 유리 바닥과 거울 천정으로 된 수직 순환통로 앞에서 부유하듯이 떠있는 것처럼 보인다. 이것은 높이가 25.5m이고 폭이 12.5m이며 흰색 알루미늄 패널로 제작되었다. 이 패널에는 17,200여 개의 꽃받침 형태의 구멍이 뚫려 있으며 이 곳을 통해 다이크로익 글라스 층이 드러나게 된다. 다이크로익 글라스는 보는 각도에 따라 여러 가지 다양한 색으로 변화하며 2개의 알루미늄 표면층에 의해 형성되는 꽃무늬 부조는 역사적인 스테인드 글라스에서 확인할 수 있는 이미지에 대한 해석이다. 반복적 패턴으로 옮겨진 다음 무작위로 선택해서 흰색 표면에 여러 가지 색상들이 퍼져나가는 모습을 형상화하고 있다.

베일의 기하학 형태는 평면도와 입면도 상에서 단순한 곡선을 지닌 보이드의 4개의 코너를 연결함으로써 구현된다. 2차원 곡선 패널의 조합으로 베일 전체에 형태를 부여할 수 있으며 정확한 조합은 각 패널들 간의 결합을 완전하게 제어할 수 있게 해주며 베일의 반대 편에는 새로 설치된 12개의 에스컬레이터를 가려 주는 반투명 거울이 위치한다. 이 거울을 통해 베일의 대칭이 완성되고 보이드가 폭넓게 펼쳐져 있는 듯한 모습이 재현된다.

방문자들은 어두운 연결통로를 통해서 이 공간에 접근하고 반투명 거울 뒤쪽에 있는 에스컬레이터가 이 연결통로와 이어진다. 4층부터 8층 사이에서는 반투명 거울의 틈을 통해서 막힘 없이 베일을 바라볼 수 있으며 이러한 공간들을 통과하면서 다양한 관점과 각각의 시점을 통해 보이드 내에서 빛과 색상이 끊임 없이 변하는 모습을 경험할 수 있다. 주건물의 중심축 역할을 하는 이것은 각 층의 서로 다른 리테일 컨셉에 에너지를 불어 넣어 주고 이 건물의 역사를 되살려 준다.

Printemps, named after the season of Spring, is a renowned department store located on Boulevard Haussmann in Paris, France. It was founded in 1865 by Jules Jaluzot and Jean-Alfred Duclos. Through its

 

long history, Printemps has continued to revolutionize the ways of shopping. It was the first department store to use electricity, elevator lifts and introduced modernize architectural feats such as a massive spiral staircase and a 42-meter high dome. Over the years, several reconstruction projects had to take place to rebuild from disastrous fires, and many of its original architectural features were removed. Although, in 1972, the grandson of the founder was able to reinstall the great dome. Since then, both the Art Nouveau style dome and facade are registered as historic monuments.

As part of today’s reconstruction of Printemps, the objective was to introduce a new atrium that would allow visitors to see all levels. As a result, facilitating vertical movement and creating a landmark that would be compliant the quality of the establishment. In January 2017, a new space that stretches vertically from the lower ground floor up

 

to the 9th floor was realized.

To do this, a concept of a vertical dome, also called a veil, penetrates the heart of the building. It is reminiscent and a homage to the store’s iconic stained glass domes seen in 1894. The veil weighs 24 tons, but appears to float in front of the vertical circulation with a glass floor and mirror ceiling. It is 25.5 meters high and 12.5 meters wide, consisting of white-painted aluminum panels perforated with approximately 17,200 petal-shaped openings that reveal a layer of Dichroic glass. The Dichroic glass changes colors based on people’s angle of view which gives an iridescent quality. The floral relief created by two layers of aluminum surface is an interpretation of images found in the historic stained glass. Transposed into a repetitive pattern that is then randomized to form the burst of colors on the white surface.

The geometry of the veil is conceived by connecting the four corners of the void with simple curves in plan and elevation. A combination of two-dimensional curved panels gives the overall shape to the full veil. A precise assembly allowed for the perfect control of joints between each panel. On the opposite side of the veil is a one-way mirror wall that conceals twelve newly installed escalators. It creates a reflection that completes the symmetry of the veil and gives the appearance of a widened void.

Visitors approach the space through a darkened vestibule leading to the escalators behind the one-way mirror. Between 4th-8th floors, an opening in the one-way mirror wall gives an unobstructed view of the veil. The progression through the spaces gives varying perspective and moments to experience the ever-changing play of light and color in the void. Acting as the backbone of the main building, it channels the energy to the different retail concepts on each floor and brings part of the building’s history to the present.

To negotiate the constraints of the existing building and strict fire regulation, resulted in a space that is symbolic and expressive of ingenuity in architecture and engineering. The entire project was constructed in only eight months while the stores were able to remain in operation.